Förstudie lokala favoriter

Timrå Bygderåd beviljades leaderstöd till förstudien Lokala Favoriter och projektet genomfördes 2017.

Projektet skulle utifrån Leadermetoden undersöka de små lokala producenters möjlighet att nå en större marknad och öka deras försäljning genom föreningars och skolklassers försäljning direkt till kund. Förstudien resulterade i ett presentationsmaterial och en dokumentation av vilka värden som bör finnas i ett eventuellt framtida varumärke.

Den huvudsakliga målgruppen för projektet var små lokala producenter av hantverk och livsmedel. Lokala föreningar, skolklasser, ungdomar och barn. Mottagare/kunder för produkter i förstudien var de individer som föreningar och skolklasser säljer till vid dörren. Den tänkta försäljningsmodellen ska komplettera andra initiativ såsom Västernorrlandsgården.

Indikatorer rapporterade som direkt resultat av projektet:

1 nytt företag

1 ny försäljningskanal kommer först i ett genomförande.

1 projektstöd till företag

1 projekt för entreprenörskap

 

Stöd

Projektets totala utnyttjade budget blev 208 354,00 varav 129 158,00 Projektstöd, 64 913,00 LAG-pott och 14 283 i privat finansiering. Ideellt arbetad tid motsvarande 69 520 kr.

 

www.timrabygderad.se