Marknadsstånd i Lögdö Bruk.

Gårdsbutiker och mathantverkare utvecklade sin försäljning

Projektet Ökad direktförsäljning är ett av Leader Mittland Plus avslutade projekt. I en snabb föränderlig omvärld, blev det många utmaningar för projektet, men de kämpade vidare med att utveckla sin direktförsäljning trots osäkra tider.

När projektet lanserades var bakgrunden allt annat än stabil. Med sjunkande besöksantal på marknader och mässor stod många producenter inför en tuff verklighet.

—Vi såg redan 2019, när projektet startade att de traditionella marknaderna tappade i besöksantal. Andra digitala kanaler tillkom och vi behövde göra en satsning för att bibehålla försäljning. Sen kom coronan och därefter ukrainakriget, som gjorde att vi fick fler utmaningar att ta hänsyn till, berättar Lena Liljemark, ansvarig för projektet.

Facebook var en försäljningskanal, där projektet utvecklade konceptet Reko-ring, som också blev en räddning när coronan slog till med full kraft i början av 2020.

Det var en omskakande tid. Projektet visste inte om man kunde arbeta med direktförsäljning överhuvudtaget i början av pandemin, men efter ett tag fick de veta att de kunde använda sig av enskild torghandel. Det konceptet använde man sedan genom hela pandemin. Samarbete mellan varandra blev en livlina för många av matproducenterna.

—Många av dessa småföretagare lyckades hålla omsättningen uppe och i slutet av 2020 kunde vi jobba mer med gårdsbutiker. Vi samarbetade tillsammans och vi uppmuntrade dem som låg någorlunda centralt att sälja åt andra, som låg längre ifrån. På det sättet kunde vi hjälpa varandra så långt det gick, berättar Lena Liljemark.

Broschyren Matrundan gavs ut

En ovärderlig resurs i projektet under den här tiden, var broschyren Matrundan som gavs ut. Där presenterades alla gårdsbutiker och mathantverkare och foldern skapade en bra överblick för alla gårdsbutiker som finns i området. I slutet av 2021 lättade restriktionerna något och projektet kunde ha sin första julmarknad.

—Det var ju det som var planen hela tiden, att ha lokala marknader. Vi kör fortfarande påsk- och julmarknader, fast projektet är avslutat.

Men trots lättade restriktioner, fanns fler utmaningar. Höga priser på råvaror och inflation under Ukrainakriget pressade många producenter och försäljningen i reko-ringen blev allt svårare, men leaderstödet har under den här tuffa perioden betytt mycket.

Vi behövde det här projektet under corona och utan det hade vi gått omkull redan eller lagt ner, så det har varit jätteviktigt för oss. Det ser ljusare ut nu, så vi hoppas på ljusare 2025, avslutar Lena Liljemark.

 

Lena Liljemark

Lena Liljemark, ansvarig för projektet.

Handel pågår under vintermarknad i Lögdö bruk.

Det krävdes samarbete mellan olika försäljare under projektet.