Galtströms järnväg – att åka tåg som förr
Projektet Galtströmståget är ett av Leader Mittland Plus avslutade projekt. Tack vare leaderstöd har de kunnat utveckla sin verksamhet med nya tågvagnar och perronger i vackra Galtström utanför Sundsvall.
— Det har varit ett jättebra projekt, att vi har kunnat få till de här vagnarna, tillsammans i föreningen. Sedan förhöjer det ju färden när de är i en stil som är tidsenlig, så att man får en känsla av att åka på 1800-talet, berättar projektledare Håkan Zaar.
Tidigare när föreningen kört tåg på den lilla banan i den gamla bruksmiljön i Galtström, har de varit väldigt väderberoende. Vid minsta regnoväder eller vind har de varit tvungna att ställa in turerna, men med hjälp av leaderstödet har de nu fått fina vagnar med tak och väggar, som gör att besökarna får åka i betydligt säkrare förhållanden än innan. Dessutom har de tillgängliggjort perrongen och järnvägen för att rörelsehindrade även ska kunna följa med i tåget. Håkan Zaar berättar också att deras museijärnväg gagnar även kustvägen och näringsidkare i området.
—Vi kan ju köra fler turer nu, när vi har så bra vagnar och det är ju glädjande för flera restauranger och näringsidkare att vi finns här, för vi drar hit besökare, säger Håkan Zaar.
Utmaningar stärkte sammanhållningen i föreningen
Projektet fick hantera flera utmaningar under resans gång. De fick tänka om kring sina hjul som egentligen skulle tillverkas i Wuhan i Kina. När verkstaden förstördes i en översvämning, fick de hjälp lokalt i Sverige. En annan utmaning var att projektet pågick under covid-19-pandemin. Med många äldre medlemmar i föreningen fick de hitta på fiffiga lösningar för att inte stå för nära och arbeta under projektets gång.
— Vi i föreningen har byggt alltsammans under pandemin i vårt lilla snickeri här i Galtström. Korgvagnarna, all interiör och tågvagnarnas tak. Ibland har åsikterna gått isär, men det har också stärkt vår sammanhållning i föreningen, berättar Håkan Zaar.
I framtiden vill föreningen samarbeta med andra museijärnvägar, bland annat en i Finland. En annan förhoppning är att kunna åka med tåget och dess lok till en riktig järnväg som kör med ånglok i Mecklenburg i Tyskland. Därtill vill de även utveckla sin ungdomsverksamhet och få i gång sin verkstad, så de kan förvara vagnarna på ett bättre sätt. Håkan Zaar berättar också att projektet betytt mycket för bygden.
— Galtström är väldigt välbesökt, och vi vet att järnvägen och vårt tåg har jättestor betydelse för bygden. Vi vill verkligen att det här blir en bra museijärnväg, inte bara att man åker tuff tuff tåg, utan att verkligen känner att man åker tåg, avslutar Håkan Zaar.
Håkan Zaar och Leif Hermansson är två av eldsjälarna i föreningen Galtströmståget.
Tåget har vacker tidsenlig interiör, som skapar en känsla av förr i tiden.
Tåget väntar på avfärd vid perrongen.
Föreningen Galtströmståget kommer att satsa på att få in fler yngre förmågor i föreningen.