Insatsområde 1 – socialt företagande och kapital

Hittade inga inlägg

Tyvärr, inget innehåll kunde finnas som matchade vad du sökte efter

Insatsområde 2 – entreprenörskap

Ett färgstarkt Färja – ökad tillgänglighet till kust och hav i Timrå kommun

Tynderö fiskareförening  har fått leaderstöd till projektet Ett färgstarkt Färja och den investering i turistisk infrastruktur som genomfördes till och med 2018.

Syftet med projektet var att investera i turistisk infrastruktur för att förbättra förutsättningarna för en ökad turism längs kusten,  genom att knyta ihop land och hav. Målet var att öka servicegraden och förbättra förutsättningar för ökad turism genom att erbjuda boende och caféverksamhet till stöd för närliggande befintliga näringsverksamheter.

Bakgrunden till ansökan var att i Timrå genomfördes 2014 en förstudie. Målet med förstudien var att nå kunskap om och ta fram förslag till utvecklingsinsatser. Följande behov identifierades:

  1. Fler boende av varierande standard för turister behövs
  2. Servicegrad i Timrås gästhamnar måste förbättras för att locka strömmen av båtturister.
  3. Behov av att förlänga turistsäsongen, samverka genom paketering av boende, äta och uppleva.

Projektet genomfördes i samverkan mellan Tynderö Fiskareförening som äger mark och byggnader vid Färja Fiskeläge, och Näringslivskontoret i Timrå kommun. Tynderö Fiskareförening var projektägare och Timrå kommun bistod projektet med kunskap och medfinansiering.

I projektet ingick följande aktiviteter enligt ansökan:

– Kanalbryggan: Ombyggnation av den 155 meter långa Kanalbryggan så den kan ta emot externa gäster, handikappanpassning.

– Café Kylhuset: En befintlig byggnad renoveras exteriört och görs om för andra ändamål interiört. Bland annat kök, wc, ventilation mm. En utbyggnad på 50 m2 görs samt ett nytt trädäck byggs för caféverksamhet.

– Minireningsverk, ett reningsverk som hanterar avlopp och vatten på ett miljömässigt hållbart vis.

Projektet har finansierats med 720 000 SEK i stöd från Landsbygdsfonden och Jordbruksverket och med övrig offentlig medfinansiering från Timrå kommun 720 000 SEK. Privat medfinansiering tillkommer.

Indikatorer som uppnåddes:

1,5 Arbetstillfällen  1200 timmar arbete för kvinnor och 1600 timmar för män.

1 Fysisk anläggning

20 Nätverk/samarbeten

4 Virtuella mötesplatser

5 000 Dagbesök

40 Gästnätter

Nyfiken att veta mer om projektet? Se filmen eller läs i reportaget.

https://www.facebook.com/TynderoFiskareforening/ 

Förstudie turistisk samverkan kring Revsundssjön

Projektet skall verka för samverkan mellan näringsliv och föreningsliv för utveckling av turistbranschen runt Revsundssjön och svara på hur Revsundssjön/Lake Revsund kan attrahera fler internationella turister.

Projektet genomfördes 2017-2018 och är avslutat. I projektet ingick bland annat att undersöka hur Revsundssjön/Lake Revsund kan bidra till fortsatt produktutveckling och paketering av presumtiva och befintliga besöksmål och naturområden, att aktörerna lär känna varandra, hittar samsyn och utvecklar en plan för framtidens gemensamma arbete med den internationella turistmarknaden.

Målgruppen för projektet var näringsliv och föreningar, idag verksamma eller framtida verksamma inom besöksnäringen kring Revsundssjön.

Projektet har presenterat en förstudierapport och resultatet har också presenterats på lake Revsunds hemsida.

  • 1 nytt företag
  • 1 ny samarbetskonstellation
  • 1 virtuell mötesplats
  • 1 ny lösning
  • 30 deltagare inkludering i lokalsamhället
  • 30 deltagare i kompetensutveckling
  • 1 projekt för entreprenörskap
  • 1 projekt för integration på landsbygd

Fond: Landsbygdsfonden

Projektet har bedömts med urvalskriterier för den lokala strategins insatsområde 2, ökat entreprenörskap.

Utnyttjat stödbelopp: 163 456 SEK från EU, Stat och det lokala leaderpartnerskapet, 70 848 SEK egen privat finansiering.

Projektägare: Revsunds prästgård AB

www.lakerevsund.com

Förstudie lokala favoriter

Timrå Bygderåd beviljades leaderstöd till förstudien Lokala Favoriter och projektet genomfördes 2017.

Projektet skulle utifrån Leadermetoden undersöka de små lokala producenters möjlighet att nå en större marknad och öka deras försäljning genom föreningars och skolklassers försäljning direkt till kund. Förstudien resulterade i ett presentationsmaterial och en dokumentation av vilka värden som bör finnas i ett eventuellt framtida varumärke.

Den huvudsakliga målgruppen för projektet var små lokala producenter av hantverk och livsmedel. Lokala föreningar, skolklasser, ungdomar och barn. Mottagare/kunder för produkter i förstudien var de individer som föreningar och skolklasser säljer till vid dörren. Den tänkta försäljningsmodellen ska komplettera andra initiativ såsom Västernorrlandsgården.

Indikatorer rapporterade som direkt resultat av projektet:

1 nytt företag

1 ny försäljningskanal kommer först i ett genomförande.

1 projektstöd till företag

1 projekt för entreprenörskap

Stöd

Projektets totala utnyttjade budget blev 208 354,00 varav 129 158,00 Projektstöd, 64 913,00 LAG-pott och 14 283 i privat finansiering. Ideellt arbetad tid motsvarande 69 520 kr.

www.timrabygderad.se

Insatsområde 3 – tillgänglighet

Hittade inga inlägg

Tyvärr, inget innehåll kunde finnas som matchade vad du sökte efter

Insatsområde 4 – natur- och kulturbevarande

Hittade inga inlägg

Tyvärr, inget innehåll kunde finnas som matchade vad du sökte efter