Ideella föreningars projekt

www.logdo.se

Svartvikstorn i Myre trafikplats

Föreningen Svartviksdagarna har beviljats leaderstöd till projektet Kopia av Svartvikstorn i Myre trafikplats och projektet avslutades 2019.

Projektet har bestått i en turistisk investering i form av en replik av ett historiskt landmärke, Svartvikstornet, vid Myre trafikplats. Tornet har till till syfte att uppmärksamma turister på området och bidra till fler besökare på landsbygden. I förlängningen kan fler besökare bidra till ett överlevande samhälle och en blomstrande verksamhet längs vägen.

Målet var en ny turistattraktion genom att uppföra en byggnad, en replik av det så kallade Svartvikstornet, ett vattentorn uppfört cirka 1860 i Svartviks industriområde. Målet var också att ha iordningställt den yttre miljön bland annat genom planteringar, bänkar och bord samt skyltar.

I målet ingick att det i den uppförda byggnaden skulle inredas en turistinformationspunkt.

Investeringen består i att uppföra en byggnad och iordningställa den yttre miljön samt en turistinformationspunkt i byggnaden.

Projektet kan få som mest 1 058 151 kr och de offentliga resurserna kommer från Landsbygdsfonden, Jordbruksverket och Leader Mittland Plus.

Beslutsmotivering

Projektet ” Kopia av Svartvikstorn i Myre trafikplats” SJV 2016-4270 (efter ändringsansökan) faller inom den lokala strategin avseende insatsområde 2 entreprenörskap. Projektet uppnår kvalnivåerna i samtliga tre bedömningsmoment. LAG har bedömt insatsen som långsiktig och att det finns ett mycket stort behov av projektet. I samband med att E4 fick ny sträckning är det färre turister som hittar vägen ut till kustvägen och området däromkring. Den tidigare turistinformationen i Svartvik har avvecklats, och ingen turistinformation finns i områdets södra del, där trafiken är hög. Initiativet bedöms som förutsättningsskapande och bidrar till strategins måluppfyllelse genom att i mycket stor utsträckning kunna bidra till ökad besöksnäring och ökad service, samt i stor utsträckning bidrar till fler företag och arbetstillfällen, fler produkter och tjänster samt ökad service.

Projekttid: t o m 2019-06-30

Kreativ Mötesplats Liden

Föreningen Indalsleden har genomfört ett förstudieprojekt som avslutades 2018.

Bakgrunden till projektet var att i Liden fanns behov av en kreativ lättillgänglig mötesplats där ungdomar med olika idéer och kulturer kan mötas. Funderingar fanns på en allaktivitetsplan, pumptrack- och/eller mountainbikebana för att motivera barn till rörelse. Lidenborna bedömde att det var av stor vikt är att ungdomarna själva var med i denna process så att det blir rätt och att de även känner sig stolta och tar ansvar för att mötesplatsen inte förstörs i framtiden.

Föreningen Indalsleden beviljades stöd för mobilisering för att skapa engagemang och delaktighet kring en allaktivitetsplats, och nästa steg är genomförandet av investeringen.

Aktiviteter:

  1. Samordna idéer och önskemål med lärare och ungdomar/elever vid Lidens skola
  2. Träffa och prata med ungdomar kring prioriteringar för mötesplatsen
  3. Samverka med Sundsvalls kommun i deras arbete med allaktivitetsplan
  4. Marknadsföra och visa förslag på mötesplatsen i Liden
  5. Hitta långsiktig lösning för underhåll och ansvar av mötesplatsen.

Fond: Landsbygdsfonden genomförande

Sökt stöd: 105 525 SEK från Jordbruksverket och 51 975 SEK från Leader Mittland Plus

Förstudie lokala favoriter

Timrå Bygderåd beviljades leaderstöd till förstudien Lokala Favoriter och projektet genomfördes 2017.

Projektet skulle utifrån Leadermetoden undersöka de små lokala producenters möjlighet att nå en större marknad och öka deras försäljning genom föreningars och skolklassers försäljning direkt till kund. Förstudien resulterade i ett presentationsmaterial och en dokumentation av vilka värden som bör finnas i ett eventuellt framtida varumärke.

Den huvudsakliga målgruppen för projektet var små lokala producenter av hantverk och livsmedel. Lokala föreningar, skolklasser, ungdomar och barn. Mottagare/kunder för produkter i förstudien var de individer som föreningar och skolklasser säljer till vid dörren. Den tänkta försäljningsmodellen ska komplettera andra initiativ såsom Västernorrlandsgården.

Indikatorer rapporterade som direkt resultat av projektet:

1 nytt företag

1 ny försäljningskanal kommer först i ett genomförande.

1 projektstöd till företag

1 projekt för entreprenörskap

Stöd

Projektets totala utnyttjade budget blev 208 354,00 varav 129 158,00 Projektstöd, 64 913,00 LAG-pott och 14 283 i privat finansiering. Ideellt arbetad tid motsvarande 69 520 kr.

www.timrabygderad.se

Näringslivsägda projekt

Hittade inga inlägg

Tyvärr, inget innehåll kunde finnas som matchade vad du sökte efter

Offentligägda projekt

Hittade inga inlägg

Tyvärr, inget innehåll kunde finnas som matchade vad du sökte efter

LAG-ägda projekt

Hittade inga inlägg

Tyvärr, inget innehåll kunde finnas som matchade vad du sökte efter